گزارش تحلیلی ماهانه کارگزاری بانک ملی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

کارگزاری بانک ملی ایران وضعیت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه در ماهی که گذشت (اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)، را تحلیل و بررسی کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

نگاهی به بازارها

اردیبهشت ۱۴۰۳ یکی از پر تلاطم‌ترین ماه‌ها، برای بازارهای مالی بود. در این ماه دارایی‌های تورمی به خصوص سهام حال و روز بدی را تجربه کردند. افزایش نرخ بهره، بدتر از انتظار بودن گزارشات سالانه شرکت‌ها و عدم کاهش قابل ملاحظه فاصله دلار آزاد و دلارنیما، از اصلی‌ترین دلایل حال و روز بد بازار سهام در این ماه بود.
در آخرین روز کاری اردیبهشت ۱۴۰۳، متوسط نرخ اخزا ها در بازار ۳۵.۸٪  رسید و که رکوردی برای نرخ اخزاها به حساب می‌آید. در این ماه تورم ماهانه معادل ۳۰.۹٪ بود که باعث می‌شود نرخ بهره حقیقی نیز چیزی حدود ۵٪ مثبت باشد. در صورتی که تورم انتظاری در ماه‌های آتی نیز در مقادیر فعلی ثابت باقی بماند؛ سرمایه‌گذاری در دارایی بدون ریسک اخزا، بازده مورد انتظار بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسکی خواهد داشت که این موضوع عامل رکود در دارایی‌های تورمی است.
در نظر داشته باشیم در صورتی که نرخ اخزاها بالا بماند به تدریج سایر نرخ‌های مربوط به اوراق درآمد ثابت و تامین مالی نیز متناسب با اخزاها رشد را تجربه خواهد کرد و یکی از پیامدهای آن بالاتر رفتن نرخ تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود. این عامل باعث رشد هزینه مالی شرکت‌ها، مشکلات تامین نقدینگی و کاهش نسبت تقسیم سود در این شرکت‌ها خواهد شد. 
از سوی دیگر با انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شاهد کاهش چشمگیر حاشیه سود عملیاتی در صنایع مختلف بودیم که یکی از دلایل آن سردرگمی قانون‌گذار در وضع قوانین مختلف بوده است، که به نظر نمی‌آید امسال نیز تغییرات با اهمیتی ایجاد شود. از این رو پیشنهاد می‌شود در صورت عدم تغییر متغیرها و شرایط، وزن سهام از پرتفوها کاهش یابد و استراتژی مدیریت فعال پرتفو با وزن بالای دارایی‌های درآمد ثابت در کوتاه مدت و حرکت به سمت وزن بیشتر طلا و دلار در بلندمدت اتخاذ کرد.

 

نگاهی به نرخ‌های مهم

 

نگاهی به نرخ‌های مهم

 

 

شاخص بازارهای جهانی

 

شاخص های بازار

 

تغییرات شاخص‌های بازار سرمایه


تغییرات شاخص بازار سرمایه


  ارزش معاملات

 

میانگین PبE ماهانه

 

خلاصه مدیریتی شرکت کاشی پارس (کپارس)

شرکت کاشی پارس در تاریخ ۱۳۲۵/۰۴/۰۵ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و از تاریخ ۱۳۵۶/۰۱/۱۵ شروع به بهره برداری نموده و از تاریخ ۱۳۷۱/۱۲/۲۸ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. در حال حاضر جز واحدهای فرعی شرکت کاشی و سرامیک سینا (سهامی عام) و فاقد واحد فرعی یا زیر مجموعه می‌باشد. شرکت در صنعت کاشی و سرامیک فعالیت می‌کند و محصولات تولیدی آن شامل کاشی دیوار و پرسلانی می‌باشد. مهم‌ترین مواد اولیه مصرفی شرکت، خاک رس، لعاب، رنگ و پالت می‌باشد. 

 

سهامداران کپارس

 

مفروضات کپارس

 

براورد سود و زیان

 

برآورد سود و زیان کپارس


نتیجه‌گیری بنیادی:

در صورت تحقق مفروضات از جمله نرخ فروش  لحاظ شده، می‌توان سود   ۲۵۷۶  ریالی به ازای هر سهم در سال پیش‌رو متصور بود.

نتیجه گیری کپارس

دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید